Ο θυμός αποτελεί ένα απόλυτα φυσιολογικό, υγιές ανθρώπινο συναίσθημα που όλοι βιώνουμε ανά στιγμές. Όταν όμως δεν μπορούμε να διαχειριστούμε αποτελεσματικά τον θυμό μας, «επιτρέποντάς» του να εξελιχθεί σε οργή,  τότε μπορεί να προκαλέσουμε σοβαρά προβλήματα  στην λειτουργικότητά μας, στον χώρο εργασίας μας, στο κοινωνικό μας πλαίσιο, στην προσωπική μας ζωή, στην υγεία μας.

Είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε πως δεν υπάρχει κακό συναίσθημα, αφού όλα τα συναισθήματα εξυπηρετούν κάποια ανάγκη μας και μας δίνουν αντίστοιχα σημαντικά μηνύματα. Υπάρχει όμως κακή- αναποτελεσματική διαχείριση των συναισθημάτων μας, που μπορεί να εκφραστούν χωρίς φίλτρο, ανεπεξέργαστα, «βίαια». Πράγματι, ο θυμός σαν συναίσθημα εμπεριέχει αυτή την σημαντική δυσκολία, την επιτακτική ανάγκη της εκφόρτισής του ώστε να βιώσει το άτομο την λύτρωση, ανάγκη που πυροδοτεί την παρόρμηση και την ανεπεξέργαστη έκφραση του θυμού.

 

Ο θυμός ως απάντηση σε:

v  Έντονο, ανεξέλεγκτο άγχος

v  Φόβο, ανασφάλεια, απειλή

v  Εμπλοκή σε μια συνθήκη όπου δεν έχουμε κανέναν έλεγχο

v  Συναισθήματα ματαίωσης και απογοήτευσης

v  Μνήμες άλυτων συναισθηματικά γεγονότων

v  Άδικη μεταχείριση/ προδοσία/ αχαριστία/ εκμετάλλευση

v  Άτομα/ καταστάσεις που δεν ικανοποιούν τις ανάγκες μας

v  Βαθύτερο φόβο απόρριψης και θέματα χαμηλής αυτοεκτίμησης

 

Πώς να διαχειριστείτε αποτελεσματικά τον θυμό σας:

Εντοπίστε τι σας θυμώνει!

Μετά από μια σύγκρουση σκεφτείτε τι σας ώθησε στα άκρα, χρησιμοποιήστε εκείνες τις στιγμές για να μάθετε καλύτερα τον εαυτό σας!

Βρείτε λέξεις- κλειδιά- «σωτήριες» εκφράσεις και κάντε time- out!

Αφού έχετε αναγνωρίσει τι σας θυμώνει, τώρα μπορείτε να «προλάβετε» την έκρηξη ζητώντας από τον συνομιλητή σας να κάνετε ένα διάλειμμα! Μπορείτε ακόμη , εάν για παράδειγμα είστε ζευγάρι, να υιοθετήσετε μια συγκεκριμένη λέξη/ φράση που θα χρησιμοποιείτε όταν θα φορτίζεστε, και θα σηματοδοτεί την λήξη της κουβέντας, για εκείνη την στιγμή.

Επικοινωνείστε την απογοήτευσή σας την κατάλληλη χρονική στιγμή, στον κατάλληλο χώρο!

Φυσικά, μετά από το διάλειμμα θα χρειαστεί να επανέλθετε ώστε να διερευνήσετε τι ακριβώς πήγε στραβά στην προσπάθεια να επικοινωνήσετε, τι σας θύμωσε ή αντίστοιχα τι θύμωσε τον συνομιλητή σας. Επιλέξτε προσεκτικά τον χρόνο και τον χώρο που θα γίνει η συζήτηση, διασφαλίζοντας ένα ήρεμο- μη στρεσογόνο πλαίσιο επικοινωνίας.

Κάντε χρήση τεχνικών χαλάρωσης (βαθιές αναπνοές).

Σε στιγμές έντονης φόρτισης, μπορείτε να βοηθήσετε τον ίδιο σας τον εαυτό παίρνοντας βαθιές αναπνοές, βοηθώντας το σώμα σας να χαλαρώσει.

Μην αποθηκεύετε την οργή σας (παθητική επιθετικότητα)!

Και φυσικά, μην αποθηκεύετε τον θυμό σας, αφού είναι βέβαιο πως, ακόμη κι αν δεν εκφραστεί μέσα από μια ανεξέλεγκτη σύγκρουση, θα προσπαθήσει να βγει από μέσα σας μέσα από ειρωνεία, κριτική, απόρριψη, ματαίωση του άλλου στην καθημερινότητα, μέσα από μια παθητικά επιθετική στάση δηλαδή που μολύνει τις ανθρώπινες σχέσεις.

Να θυμάστε πως ο θυμός είναι συναίσθημα που δεν χρειάζεται να παγώνουμε, αλλά να βιώνουμε στην πορεία της ζωής μας, ώστε να αντιλαμβανόμαστε καλύτερα τον εαυτό μας και τους άλλους. Η επιθετικότητα όμως είναι συμπεριφορά και ως εκ τούτου είναι επιλογή μας εάν θα την υιοθετήσουμε ή εάν θα μάθουμε να την διαχειριζόμαστε!